Undersökning av arbetssituation vid olika typer av kunskapsarbete
Anders Broberg Institutionen för datavetenskap Umeå universitet 901 87 Umeå tel: 090 - 7865349 e-post: bopspe@cs.umu.se
|
Thomas Pederson Institutionen för datavetenskap Umeå universitet 901 87 Umeå tel: 090 7866548 e-post: top@cs.umu.se
|
Definition: En kunskapsarbetare är en person som huvudsakligen har data, information och kunskap som sina arbetsobjekt och som ofta arbetar med dessa i både fysiska och datorbaserade arbetsmiljöer. Vanliga arbetsuppgifter är att skapa, söka, förmedla och bearbeta data, information och kunskap (Drucker, 1973). I likhet med att kroppsarbetare påverkas fysiskt av sitt arbete påverkas kunskapsarbetaren kognitivt, vilket bland annat avspeglar sig i förändrade attityder såväl som förändrat arbetsinnehåll (Kidd, 1994).
Problemområde och relevans
Andelen människor som arbetar med informationshantering av olika slag kan förutspås öka i framtiden (Andersson och Sylwan, 1997). Mycket talar för att vi är på väg från ett industrisamhälle till ett samhälle där kunskap och information är viktigare tillgångar än de materiella ting som industrisamhället är baserat på. Föreliggande undersökning syftar till att besvara frågor som berör kunskapsarbetarens arbetssituation, så som:
Undersökningen utförs inom ramen för forskningsprogrammet FIOL (Forskning kring IT och Lärande) finansierat av Telia, Ericsson, SITI (Svenska IT-Institutet) och Umeå universitet. Undersökningen kan kategoriseras som grundforskning och förväntas inte generera specifika förslag på förbättringsåtgärder för Telia. Däremot förväntas studien öka medvetenheten hos berörda parter om kunskapsarbete och kunskapsarbetares nuvarande arbetssituation inom företaget. Resultatet från fältstudien presenteras i en rapport som distribueras till medverkande avdelningar inom Telia. Eventuellt kan rapporten kompletteras med muntlig presentation av resultatet.
Kunskapsarbete och lärande
Det finns ett ökande behov i samhället för vidareutbildning där den lärande måste ha möjlighet att kombinera sina studier med sitt ordinarie arbete. Samtidigt pågår ett skifte i synen på utbildning från att se utbildning som en engångsinvestering med syfte att utbilda för en viss typ av arbetsuppgift som praktiseras under lång tid, till att se lärande som en livslång process. Att se den lärande som kunskapsarbetare medför nya intressanta synsätt på den lärande och lärandeprocessen, till exempel hur lärande-miljöer kan integreras i det dagliga arbetet samt vilka typer av stöd som kan behövas för den individuelle kunskapsarbetaren. Inre motivationsfaktorer är också intressanta i sammanhanget eftersom de är avgörande för kvalitén på utfallet vid kunskapsarbete generellt samtidigt som inre motivationsfaktorer har stor betydelse för kvaliteten på utfallet i lärandeprocessen (Marton, 1986).
Kunskapsarbete i fysisk-virtuella arbetsmiljöer
Alltsedan introduktionen av persondatorn i mitten på 80-talet har datorn blivit en allt viktigare beståndsdel i kunskapsarbetsmiljöer. Visionen om allerstädes närvarande datorkraft (Weiser, 1991) och senare års utvecklande av olika typer av MDI-teknologier som uttryckligen försöker utnyttja senso-motoriska mänskliga färdigheter (se till exempel Fitzmaurice et al., 1995 och Ishii och Ullmer, 1997) kan ses som början till en förändrad syn på utformningen av kunskapsarbetsmiljöer.
Eftersom kunskapsarbetare av olika skäl ofta är tvungna att växelvis arbeta i fysiska respektive. virtuella (datorbaserade) miljöer bör utformningen av kunskapsarbetsmiljöer generellt försöka stödja denna arbetsgång. En ansats för att minimera gapet mellan den fysiska och den virtuella världen är att försöka skapa fysisk-virtuella artefakter (Pederson, 1998) som medvetet utformas på ett sådant sätt att de existerar i båda miljöerna samtidigt.
Syfte
Syftet med projektet är att få djupare kunskap om olika typer av kunskapsarbetares arbetssituation för att bättre kunna utforma hjälpmedel som underlättar kunskapsarbete i en fysisk-virtuell arbetsmiljö, hjälpmedel med betoning på kognitiva verktyg.
Mål
Några av de frågeställningar som kommer att användas för att få svar på ovanstående delmål presenteras i bilaga 1.
Genomförande
Undersökningen genomförs i tre på varandra följande moment.
Moment 1: Förstudie
Syftar till att ge undersökningsledarna en känsla för hur arbetsmiljön ser ut för de utvalda yrkeskategorierna. I samband med denna informeras utvalda försökspersoner om undersökningen.
Moment 2: Enkätundersökning
Baserad på teori runt kognitiva verktyg (Broberg, 1997) och fysisk-virtuella artefakter (Pederson, 1998) samt förstudien i moment 1 utformas en webb-baserad enkät med syfte att ta reda på hur kunskapsarbetare inom olika yrkeskategorier uppfattar sin arbetssituation. Preliminärt är följande yrkeskategorier intressanta:
|
|
I samråd med lämplig personal på företaget matchas ovanstående yrkeskategorier mot befintliga personalgrupper på ett sådant sätt att undersökningsledarna i slutändan får in minst 200 enkätsvar jämnt utspridda över de olika yrkeskategorierna. Förslagsvis skapas e-postlistor för respektive yrkeskategori dels för att information om enkäten lätt ska kunna skickas ut till de utvalda försökspersonerna, dels för att underlätta matchning mellan försökspersonernas e-postadress och yrkeskategori.
Identiteten hos respektive. försöksperson är endast känd för undersökningsledarna.
Moment 3: Intervjuer och fältobservation
Baserat på analys av enkätundersökningen i moment 2 kommer en serie intervjuer genomföras för att ytterligare beröra frågor som inte besvarats alternativt uppkommit i samband med enkätundersökningen.
Omfattningen av intervjuserien bestäms efter analysen av enkätundersökningen. Kompletterande fältobservationer kan komma att genomföras, men i så fall i begränsad utsträckning på grund av den relativt höga arbetskostnaden.
Tidplan
Tidplanen presenteras relativt första projektveckan som föreslås vara vecka 43 1998.
V1: Förundersökning genomförs
V2: Enkät skapas och testas på pilotgrupp vid institutionen för datavetenskap
V3-4: Enkätundersökning genomförs
V5-7: Analys av enkätundersökningen slutförs
V8: Kompletterande intervjuer och observationer genomförs
V13: Slutrapport
Resor
V1: Initieringsmöte och förstudie
V7: Presentation av analys, Intervjuer och observationer (moment 3)
Utrustningsbehov
Referenser
Andersson, Å. E., & Sylwan, P. (1997) Framtidens arbete och liv, Natur och Kultur, ISBN 91-27-06463-8.
Broberg, A. (1997) Cognitive Tools for Learning. Fil. Lic.-uppsats. Umeå Universitet, rapport UMINF 97.18.
Drucker, P. F. (1973) Managment: Tasks, Responsibility and Practices, New York: Harper & Row.
Fitzmaurice, G.W., Ishii, H. & Buxton, W. (1995) Bricks: Laying the Foundations for Graspable User Interfaces, in Proceedings of CHI95, ACM Press, 442-449.
Ishii, H., & Ullmer, B. (1997) Tangible Bits: Towards Seamless Interfaces between People, Bits and Atoms, in Proceedings of CHI97, ACM Press, 234-241.
Kidd, A. (1994) The Marks are on the Knowledge Worker, in Proceedings of CHI'94, ACM Press, Boston.
Marton, F. Hounsell, D., & Entwistle, N. (1986) Hur vi lär. (Vol. 1). Kristianstad: Raben & Sjögren.
Pederson, T. (1998) Physical-Virtual instead of Physical or Virtual Designing Artefacts for Future Knowledge Work Environments, ännu opublicerat dokument.
Weiser, M. (1991) The Computer for the 21st Century. Scientific American, 1991, 265 (3), pp.94-104.
Bilaga 1: General Questions
How are the Working Activities Distributed in the Two Environments?
Artifacts
Information Flow
Spending Time
Spending Place